Vinkkejä orkesteritoimintaan Osa 2

Vinkkejä orkesteritoiminnan aloittamiseen ja kehittämiseen osa 2

Kapellimestarin vinkkipankki

1. Tunne soittajasi
Tärkein asia kaikessa opetuksessa on oppilaiden tunteminen. On olennaista tietää ketä ryhmässä on, millaisia he ovat ihmisinä ja minkälaisia he ovat soittajina. 
Jokainen oppilas haluaa ja tarvitsee kokemuksen siitä, että häntä kunnioitetaan ja arvostetaan (OPH). Tärkeämpää on kuitenkin vahvistaa orkesterilaisten minäkuvaa ihmisinä ja soittajina ja luoda heistä itseään kunnioittavia yksilöitä.
Ryhmässä on tärkeää kokea myötätuntoa ja myötäintoa. Se luo luottamusta.

2. Kaikki mukaan
Orkesterissa ollaan yhtä suurta joukkuetta. Joukkueeseen verrattuna vain sellaisella erolla, että musiikissa kukaan ei jää vaihtopenkille.
Orkesteriharjoituksissa siis on hyvä kunnioittaa kaikkia osallistujia siten, että kaikki pääsevät mukaan ja kaikille on ohjelmistossa mielekästä soitettavaa. Sopivasti haasteita ja mahdollisuus onnistumiseen. 
Osallistavuus ja ryhmäyttäminen on edellytys hyvän orkesteritoiminnan rakentumiselle. Orkesterissa tulee kaikkien kokea olevansa ryhmän jäsen ja jokaisella on oltava oma rooli. Opeta oppilaat kuuntelemaan ja löytämään oma paikkansa soivassa kudoksessa. Tarjoa oma paikka myös yhteisössä. 
Ryhmässä tulee vallita luottamuksen ilmapiiri, jotta uskalletaan heittäytyä musiikin tekemiseen ja kokemiseen yhdessä. Ryhmäyttämiseen ja osallistamiseen löydät vinkkejä materiaalin ensimmäisestä julkaisusta.

3. Oma ammattitaito
Kolme tärkeintä pointtia lasten ohjaamisessa ovat mielestäni selkeys, johdonmukaisuus ja innostavuus.
Opettele peruskaavat hyvin ja keskity sen jälkeen tehtävääsi soiton mahdollistajana ja soittajien auttajana. Pyri näyttämään sisääntulojen lisäksi rytmejä tukevia asioita sekä rohkaisemaan ja kannustamaan koko olemuksellasi koko teoksen ajan. 
Harjoita rauhassa. Pidä tavoitteet pieninä ( Esim. ”Ensimmäinen tavoite on pysyä kyydissä ensimmäiset 4 tahtia!” tai ”Katsotaas päästäänkö 9:stä 16:sta?”) ja selkeinä ja harjoita 1–2 asiaa kerrallaan. Lopuksi voitte yhdessä pohtia, onnistuttiinko tavoite saavuttamaan. Jos tavoite on liian suuri, voidaan opetella yhdessä sen pilkkomista pienemmiksi tavoitteiksi. Näin tulee samalla opeteltua oppimaan oppimista ja harjoittelua. 
Tee aina niin kuin sanot. On tärkeää muistaa, että 90% orkesteri kuulostaa siltä, miltä sinä sen edessä näytät. Muista aina näyttää kaikki mitä sanot, siten kuin sanot. Jos haluat, että tempo pysyy, varmista ettet itse hidasta tai lyö kevyttä kaavaa iskevän sijaan kun haluat hempeän soundin. Uskalla myöntää virheet, olethan sinäkin ihminen. Ole läsnä ja anna itsesi innostua. Innostus tarttuu ja sen tuoma positiivinen energia tuo lisää hyvää. Usein oma innostunut asenne soittamista ja orkesterisoittoa kohtaan vie luonnostaan orkesterin ilmapiiriä oikeaan suuntaan. Pyri harjoittamaan tulevien onnistumisten avulla, iloitse pienistäkin onnistumisista. Keskity hyvään. 
Oman ammattitaidon kehittäminen vaatii aikaa ja työtä. Ole valmis haastamaan itseäsi oppiaksesi lisää. Kysy apua, tutki, pohdi, harjoittele.

4. Sopiva materiaali
On olennaista löytää juuri sinun ryhmällesi sopivaa materiaalia. Tässä ensiarvoisen tärkeää on kohdassa 1 mainittu soittajien tunteminen. Kun tunnet soittajat ja heidän osaamisensa, on helppo katsoa stemmaa ja pohtia, voiko oppilas onnistua sen soittamisessa. 
Jos epäröit, voit kysyä oppilaan soitonopettajalta ja näin sinulle alkaa myös muodostua käsitys soittajien tasosta ja kehityksestä. 
Voit osallistaa oppilaita, kuuntelemalla oppilaiden biisitoiveita tai antamalla oppilaille mahdollisuus valita olemassa olevista kappaleista esimerkiksi keikalle yhden kappaleen.

5. Materiaalin osaaminen
Opettele materiaali niin hyvin, ettei sinun tarvitse keskittyä muisteluun tai tekniikkaan. Siitä tulee ”miettimisnaama”, joka usein näyttää soittajista yrmeältä. Luonnollinen tulkinta on ”olen tehnyt jotain väärin ja kapellimestari on vihainen”.
Osaa aina kaikki, helpotkin biisit, hyvin. Tutustu ja analysoi, keksi rytmeistä harjoitteita yms. ja sovella materiaalia monella tapaa.

Aivot mukana oppimisessa -harjoitus

Pysäytä harjoittelu ja pyydä oppilaita laittamaan silmät kiinni. Ohjaa suuntaamaan ajatukset aivoihin, kuvittelemaan mitä niissä parhaillaan tapahtuu. Kuvaile hermosoluja, niiden välisten yhteyksien syntymistä ja sitä, miten vaikealta tuntuva harjoittelu parhaillaan muovaa aivoja, jolloin tieto alkaa
kulkea nopeammin. Pyydä havainnoimaan omia tuntemuksia ja sitä, ovatko aivot parhaillaan oppimisen käytössä. Kannattaako jatkaa ponnistelua, vai olisiko ensin parempi tehdä jotain sen eteen, että aivojen voimat ohjautuvat takaisin oppimiseen? Pohtikaa keinoja yhdessä. (OPH, nettisivut)

Mitä tehdä ekalla tunnilla?

Tunnin tavoitteena:

1. Tietää ketä meitä täällä on
2. Tehdä jotain samanaikaisesti
3. Opetella laskemaan neljään

Ekalla tunnilla kannattaa tehdä useampi tutustumisharjoitus. Sellasia pelejä ja leikkejä, joissa oppii osallistujien nimet ja alkaa hieman tuntea toista.

Ensimmäinen musiikillinen asia voi olla mikä tahansa yhtäaikaa toteutettu ääni: taputus, huudahdus, soitettu ääni, hyppy.
Tai rytminen: Toista rytmi perässä tai marssi salia/luokkaa/opiston käytävää ympäri/eestaas ja laske samalla neljään.

LÄHTEET:
OPH, Tunnetaidot koulussa, 
https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/tunnetaidot-koulussa